Zorgbreedte betekent voor ons de aandacht die we aan kinderen willen geven en de wijze waarop we omgaan met verschillen tussen kinderen. We bouwen differentiatievormen in met het oog op het ondersteunen van elk kind in zijn ontwikkelingsmogelijkheden. Kinderen met zorgvragen worden optimaal opgevolgd in de klas en/of het zorgteam. Voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften wordt een aanvraag ingediend bij het leersteuncentrum om extra ondersteuning te kunnen aanbieden aan deze leerlingen. In de school werken we ook samen met externen: CLB, revalidatiecentra en andere hulpverleners. Onze zorginitiatieven:
Basiszorg: Brede basiszorg begint bij goed onderwijs in de klas. Als leerkracht maak je het verschil door alle leerlingen de kans te geven om voluit aan het leerproces en de interacties deel te nemen. Krachtige leeromgevingen bieden sterk uitdagende leersituaties aan.
Verhoogde Zorg: Wanneer brede basiszorg niet (meer) volstaat om aan de behoeften van een leerling, wordt verhoogde zorg toegevoegd. Het doel is een meer gepaste aanpak uitwerken om de verdere ontwikkeling, het welbevinden en de participatie te bevorderen. Alle betrokken partners stellen zich de vraag ‘Wat kunnen wij samen veranderen om tot een betere afstemming te komen tussen de noden van de leerling en het aanbod op school en in de leefcontext?’
Octopusklas: Wanneer een leerling met leervoorsprong extra uitgedaagd dient te worden, bieden we de octopusklas aan. We gaan projectmatig aan het werk. We leren de leerlingen in onze projecten om door te zetten, samen te werken, plannen, concentreren, werkgeheugen trainen. In de tweede graad focussen we ons voornamelijk op de executieve functies. In de derde graad bouwen we dan verder en leren we hoe je een project aanpakt en doen we aan leren leren.